بدن خیلی احتیاجی به دسر بعد از غذا نداره. این سوء تفاهمی بیش نیس که می می گن "اگه بعد از غذاهای چرب، شیرینی جات بخوریم از مضرات چربی غذا کاسته می شه" یا این که می می گن "چربی ها در بدن باید با آتیش قندها بسوزند" و "واسه خوب سوختن غذا در بدن کربوهیدرات ها لازم ان و این موضوع فقط از عهده شیرینی ها برمی آید."

اگه عادت به خوردن دسر دارین به شما چند پیشنهاد داریم:

* اول اینکه در میان دسرها، گروه میوه ها از بهترین شون هستن و پیشنهاد می شه چند ساعت بعد از غذا خورده شن تا اثرات مفیدتری داشته باشن.

* هم اینکه، می توان بعد از غذا از دسرهای کم کالری مانند چند عدد کشمش، یه عدد انجیر خشک، یه عدد خرما و یا حتی یه قاشق کوچیک مربا استفاده کرد.

* وقتی دسرها رو بعد از غذا می خورید، کالری اضافی رو جذب بدن می کنین، چون دسرها حتی در حالت سیری هم جذب می شن.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین بهترین زمان مصرف دسرها البته به مقدار کنترل شده، بین وعده های غذاییه.

مثلاً در مهمانی ها که افراد تا حد اشباع شدن غذا خورده ان، با دیدن میز دسرهای رنگارنگ بازم وسوسه می شن. واقعا یه جور اشتهای اختصاصی نسبت به این گروه غذایی هست که اگه به طور مرتب خورده شه باعث آزار معده و مشکلات در دستگاه گوارش می شه.

* موضوع دیگه ای که هست میل به جویدن غذا در هر وعده و ایجاد احساس سیری است. بودن مواد غذایی جامد مثل کشمش در مثل این خوراکی ها، حس جویدن رو ارضا می کنه، پس وجود کشمش و گردو از این نظر هم در جفت و جور کیک و شیرینی ها روش زوم شده.

وقتی کسی خودش کیک رو در خونه جفت و جور می کنه، اندازه روغن موجود در اونو هم می تونه کنترل کنه، چون یه برش ۱۰۰ گرمی کیک ۴۰۰ کالری داره، اما بعضی کیک ها مانند کیک ساده اسفنجی چون از روغن کمتر جفت و جور می شن، مفیدترند، پس بهتره روشی رو در پیش بگیرین که واسه پختن شکلای جور واجور شیرینی ها و کیک ها از روغن جامد کمتر استفاده کرده و روغن مایع رو جانشین کنین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، به شرطی که به فرم پخت کیک آسیبی نرسه، از شکلای جور واجور میوه ها، کشمش و مغزها هم بهره بگیرین.

* در آخر باید اضافه کنم شیرینی واسه آدمایی که اضافه وزن دارن یا دیابتی هستن، پیشنهاد نمی شه.

* در مورد بچه ها هم زیاد خوردن شون مضره، چون باعث خرابی دندون هاشون می شه.

* کلا، در مورد خوردن شیرینی ها و دسرها به حدی که وابسته نشید، مصرف شون اشکالی نداره.

دکتر مسعود کیمیاگر- متخصص تغذیه

*

منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *